tehtävä
Lidl tarvitsisi vahvan somepresenssin puhutellakseen nuorta kohderyhmää
Nuoret kotitaloudet ilman lapsia ovat Lidlille kiinnostava kohderyhmä — Lidl pystyy hinta–laatusuhteensa ja käyttötavaravalikoimansa ansiosta palvelemaan heitä erityisen hyvin – mutta brändi ei pärjännyt First Choicessa kohderyhmän keskuudessa.
Lähtötilanne
Telkkua ja kesäbiisejä – Lidl oli hauska, mutta kiusallisen keski-ikäinen
Pitkään tekemisen keskiössä olivat olleet lapsiperheet. Tv-kampanjat on suunniteltu erityisesti perheellisille ja kesäbiisit kutkuttelevat millenniaalien nauruhermoa.
Nuorempaa kohdeyleisöä kiillotetun brändillinen huumori ei puhuttele, varsinkaan TikTokissa ja Jodelissa, missä ideana on seurata keskusteluja ja trendejä, ei brändejä.
Haaste
Kilpailevat ruokakaupat ovat jo vauhdissa TikTok-tiliensä kanssa
TikTok-tekemisen tunnistettavuus ei voi perustua brändiväreihin ja isoon logonäkyvyyteen. Lidlin TikTok-preesens pitäisi pystyä määrittelemään tavalla, joka olisi kauppaketjulle relevantti – lidlimäisen hauska – mutta muiden ketjujen tekemisestä erottuva.
Lidlin pitäisi löytää jotain omanlaista — jotain, mitä kilpailijat eivät voisi tehdä tai eivät ainakaan uskaltaisi.
IDEA
Lidlin pitäisi tulla TikTokiin tyylillä – ei kuin ruokakauppa, vaan kuin… kuka tahansa 22-vuotias
Vuonna 2002 Suomeen saapunut Lidl ottaisi somessa asenteen, että se on yksi 22-vuotiaista somenatiiveista.
Se postaisi, käyttäytyisi, keskustelisi ja trollaisi kuin kuka tahansa somekäyttäjä. Lidl pyrkisi osaksi yhteisöä yhtenä nuorista aikuisista — ei kaupallisin viestein alustalle postailevana brändinä.
Rohkea kokeilija
Samaistuttava
Keskustelija

Toteutus
Räävitön ruokakauppa, johon voi jopa rakastua
Valitettavan usein yritykset valitsevat someenkin sen turvallisimman asiakaspalveluäänen, joka ei herätä tunteita, eikä juuri mitään muutakaan. Ei kiitos!
Lidl Admin ei pelkää olla ihminen eikä turhaan jarruttele. Hän tietää kanavan tavat, kielen ja trendit, joka mahdollistaa niin keskusteluihin osallistumisen kuin niiden aloitukset. Hänen huumorinsa on räävitöntä ja rosoista. On helpompi sitoutua tiliin, joka tuntuu ihmiseltä.
Ruokakaupat eivät ihan joka päivä saa treffipyyntöjä tai ehdotuksia naimisiinmenosta – eli jotain spesiaalia tässä on!
Kiilloiteltu brändimielikuva ei vetoa TikTokissa. Somenatiivi Lidl postaa itseironisia, jopa koomisen kotikutoisia sisältöjä – olemmehan kaikki vähän epätäydellisiä, olit sitten ruokakauppa tai ihminen.
Epätäydellinen on täydellistä
Yhteisöä ei rakenneta vain omalla kanavalla
22-vuotias somenatiivi ei vain postaa, vaan hän kommentoi, kysyy, roastaa kaveria, reagoi ja vastaa – myös oman kanavansa ulkopuolella. Tätä lähestymistä rakastavat paitsi TikTok-yhteisö, myös algoritmit.

Natiivi-postailumme on tullut kuuluisaksi myös Jodelissa
Lidl Plus -kampanjan yhteydessä Lidl otti haltuun myös Jodelin. Menestyksekkään Boosted post -kampanjan ohella ryhdyimme tekemään myös orgaanista jodlailua kanavalle ominaiseen tyyliin.
Postauksista tuli odotettu, rakastettu ja myös parjattu Jodel-ilmiö, ja ihmiset alkoivat postailla jopa omia versioita Lidlin “Skannattaako…”-kysymyksistä.
Lidl käyttäytyi jälleen kuin 22-vuotias somenatiivi – ei kuin vakavasti otettava ruokakauppa.

TULOKSET
20 000 TikTok-seuraajaa alle vuodessa, ja ennätykset rikottu Jodelissa
Tavoitteemme oli 10 K seuraajaa vuoden aikana – nyt jo 20 000 ihmistä on hypännyt Lidlin matkaan mukaan, ilman arvontoja tai muita vippaskonsteja.
Vaikka brändimittareiden liikuttaminen on hidasta, First Choicessa voimme nähdä jo nyt positiivista muutosta kohderyhmässä.
Jodelissa rikottiin ennätyksiä: Jo ensimmäinen postaus tavoitti vuorokaudessa yli 163 000 jodlaajaa, ja pollia äänestettiin 19 031 kertaa. Uniikki interaktioaste oli kampanjassa 21,43 %, mikä on yksi Jodelin historian korkeimmista. Toinen postaus keräsi upvoteja Jodel-mainosten ennätyksen: 2180 kpl.
TIKTOK-SEURAAJAA
ALLE VUODESSA
TYKKÄYSTÄ
TIKTOKISSA
JODLAAJAA TAVOITETTU VUOROKAUDESSA
UPVOTEA BOOSTATULLE POSTAUKSELLE, JODELIN ENNÄTYS
Työn suunnitteluun osallistuneet yritykset: MySome, Reaktor
Työn tuotantoon osallistuneet yritykset: MySome, Reaktor
Asiakas: Lidl Suomi
Mediatoimisto: dentsu
Kilpailukategoria: Paras somepresenssi